Οδικός χάρτης για κατάργηση των συστημάτων θέρμανσης με πετρέλαιο

Μπορεί η κυβέρνηση να φόρτωσε στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις μέσα από την επιβολή νέων φορολογιών, την αποτυχία της να πάρει μέτρα για να καλύψει τις δεσμεύσεις τις οποίες έχει αναλάβει η χώρα απέναντι στην ΕΕ για το θέμα των ρύπων, αλλά σύντομα θα βρεθεί προ των ευθυνών της.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα συζητήσει σήμερα Δευτέρα 11 Μαρτίου 2024 τα σχέδια για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και των εκπομπών ρύπων και αερίων του θερμοκηπίου στα κτίρια. Μάλιστα, τα σχέδια θα οδηγηθούν αύριο Τρίτη 12 Μαρτίου στη διαδικασία της ψηφοφορίας και θα είναι δεσμευτικά για όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, περιλαμβανομένης και της Κύπρου.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της αρμόδιας υπηρεσίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, οι δύο βασικοί στόχοι της αναθεώρησης της οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων είναι «η σημαντική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και της κατανάλωσης ενέργειας στον κτιριακό τομέα της ΕΕ έως το 2030 και η επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050».
Οι νέοι κανόνες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
• Η πλειοψηφία των κτιρίων με τις χειρότερες επιδόσεις θα ανακαινιστεί, ενώ θα βελτιωθεί και η ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με την ενεργειακή απόδοση.
• Τα νέα κτίρια θα πρέπει να καταγράφουν μηδενικές εκπομπές από το 2030, ενώ όσα χρησιμοποιούνται από δημόσιες Αρχές ή ανήκουν σε αυτές πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών από το 2028.
• Όσον αφορά τις κατοικίες, τα κράτη-μέλη οφείλουν να θεσπίσουν μέτρα για να διασφαλίσουν τη μείωση του μέσου επιπέδου πρωτογενούς ενέργειας που χρησιμοποιείται κατά τουλάχιστον 16% έως το 2030 και κατά τουλάχιστον 20-22% έως το 2035.
• Ακόμα, τα κράτη-μέλη πρέπει να εγκρίνουν μέτρα για την απαλλαγή των συστημάτων θέρμανσης από τις ανθρακούχες εκπομπές και τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων στη θέρμανση και την ψύξη, με τους λέβητες ορυκτών καυσίμων να καταργούνται πλήρως έως το 2040.
Euro 7: Νέα όρια εκπομπών αερίων
για τα οχήματα
Εν τω μεταξύ, την Τετάρτη 13 Μαρτίου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα τεθούν προς ψήφιση οι νέοι κανόνες για τη μείωση των εκπομπών ρύπων από επιβατικά αυτοκίνητα, ημιφορτηγά, λεωφορεία, φορτηγά και ρυμουλκούμενα.
Ο κανονισμός (Euro 7) έχει ως στόχο τη στήριξη της μετάβασης της ΕΕ στην καθαρή κινητικότητα και τη βελτίωση της ατμοσφαιρικής ποιότητας.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, «για τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά θα διατηρηθούν τα ισχύοντα όρια εκπομπών καυσαερίων και οι συνθήκες δοκιμών Euro 6, ωστόσο θα ισχύουν αυστηρότερα όρια για τα λεωφορεία και τα φορτηγά».
Αναφέρεται επίσης ότι «τα πρότυπα Euro 7 στοχεύουν επίσης στην αντιμετώπιση των εκπομπών εκτός εξάτμισης (μικροπλαστικά από ελαστικά και σωματίδια από φρένα) και περιλαμβάνουν κανόνες σχετικά με την ανθεκτικότητα των μπαταριών»

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ