Η ανάπτυξη πράσινων και ψηφιακών δεξιοτήτων στον κατασκευαστικό τομέα, μέσω της επικαιροποίησης των προγραμμάτων σπουδών και κατάρτισης αποτελεί αναγκαιότητα, σύμφωνα με όσα καταγράφηκαν σε συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, μέσα από το έργο BuildSkills Academy.
Σε ανακοίνωση της ΜΚΟ Κυκλοικοδρόμιο, αναφέρεται ότι το έργο BuildSkills Academy χρηματοδοτείται στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ και κάνει σημαντικά βήματα στον μετασχηματισμό της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ) για τον κατασκευαστικό τομέα. Η πρωτοβουλία αυτή στοχεύει να ενισχύσει τον τομέα με τις απαραίτητες δεξιότητες για την επιτυχή προσαρμογή και διαχείριση των πράσινων και ψηφιακών μετασχηματισμών στην Ευρώπη.
Στο επίκεντρο του έργου BuildSkills Academy βρίσκεται η φιλοδοξία να καθοριστούν και να ενσωματωθούν βασικές δεξιότητες για το μέλλον του κατασκευαστικού τομέα. Μέσω της ανάπτυξης ενός ισχυρού πλαισίου πιστοποίησης, της επικαιροποίησης των προγραμμάτων σπουδών της ΕΕΚ και της πιλοτικής εφαρμογής προγραμμάτων κατάρτισης, το έργο επιδιώκει να γεφυρώσει τα κενά πιστοποίησης στα κράτη μέλη της ΕΕ, ενισχύοντας παράλληλα τον ρόλο της επαγγελματικής κατάρτισης στη διαμόρφωση της προόδου του τομέα.
Προστίθεται ότι η Μεθοδολογία Build Enriched Skills (BESM) αποτελεί βασικό στοιχείο του έργου, σχεδιασμένη για να υποστηρίξει τους παρόχους Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ) στη βελτίωση των μαθημάτων τους. Η BESM βασίζεται σε μια δομημένη διαδικασία τριών βημάτων: την αυτοαξιολόγηση του υφιστάμενου περιεχομένου των μαθημάτων, τον εντοπισμό κενών και τον εμπλουτισμό με παροχή κατευθυντήριων γραμμών και βέλτιστων πρακτικών για την επικαιροποίηση του περιεχομένου, των μεθόδων διδασκαλίας και των εργαλείων αξιολόγησης.
Με αυτή τη διαδικασία, αναφέρεται, η μεθοδολογία BESM βοηθά τους παρόχους Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης να αναβαθμίσουν τα προγράμματά τους και να ανταποκριθούν καλύτερα στις σύγχρονες εκπαιδευτικές και επαγγελματικές απαιτήσεις.
Για την προώθηση αυτού του στόχου, πραγματοποιήθηκαν συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης στην Κύπρο (29 Οκτωβρίου), τη Λιθουανία (7 Νοεμβρίου), την Ιταλία (8 Νοεμβρίου), τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη (11 Νοεμβρίου) και την Ελλάδα (11-15 Νοεμβρίου). Τα συμπεράσματα που προέκυψαν από αυτές τις συζητήσεις ήταν καθοριστικά για την ολοκλήρωση της μεθοδολογίας, διασφαλίζοντας ότι ευθυγραμμίζεται με τις εθνικές πολιτικές ΕΕΚ και προωθεί τη συνεργασία μεταξύ των παρόχων εκπαίδευσης και των ενδιαφερόμενων φορέων του κλάδου, αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Οι συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης ανέδειξαν τόσο τις κοινές προκλήσεις, όσο και τις μοναδικές συνθήκες που σχετίζονται με την ανάπτυξη δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού στον κατασκευαστικό τομέα, ιδίως σε σχέση με τις πράσινες και ψηφιακές δεξιότητες.
Όπως αναφέρεται, σε όλες τις χώρες, αναδείχθηκε η ανάγκη επικαιροποίησης των προγραμμάτων σπουδών και κατάρτισης ώστε να αντικατοπτρίζουν τις εξελισσόμενες απαιτήσεις του κατασκευαστικού τομέα, ιδίως όσον αφορά τις πράσινες και ψηφιακές δεξιότητες. Υπήρξε συμφωνία σχετικά με τη σημασία της προώθησης της συνεργασίας μεταξύ των ενδιαφερόμενων φορέων, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι πρωτοβουλίες ΕΕΚ ευθυγραμμίζονται με τις δυναμικές ανάγκες του κλάδου. Οι ενδιαφερόμενοι αναγνώρισαν την ανάγκη να γεφυρωθεί η αποσύνδεση μεταξύ εκπαίδευσης και βιομηχανίας, να αντιμετωπιστούν τα κενά δεξιοτήτων και να γίνουν οι διαδρομές ΕΕΚ πιο ελκυστικές, ιδίως για τις νεότερες γενιές. Πολλοί διερεύνησαν επίσης τις δυνατότητες εφαρμογής της μεθοδολογίας BESM σε άλλους τομείς, όπως η υγειονομική περίθαλψη, η πληροφορική και η μεταποίηση, τονίζοντας την ανάγκη ευρύτερης προσαρμοστικότητας και συνεχούς επικαιροποίησης των προγραμμάτων κατάρτισης και των προσόντων.